l´avonture commence - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Karel Hoenderdos - WaarBenJij.nu l´avonture commence - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Karel Hoenderdos - WaarBenJij.nu

l´avonture commence

Door: karelhoenderdos

Blijf op de hoogte en volg Karel

31 December 2011 | Bolivia, La Paz



Vorige keer dat ik schreef was ik nog in Lima. Zoals ik toen al dacht ben ik richting Ayacucho gereisd, een nutteloos stadje ergens verstopt in de bergen, waar geen enkele buitenlander zich durft te vertonen. Ik ging erheen in de hoop een bus naar Cuzco te pakken, maar helaas werd ik daar ziek en kon ik vijf dagen mijn bed niet uitkomen. Toen ik eenmaal weer de energie had gevonden om mijn bed uit te komen en naar de busmaatschappij ging, bleek dat er geen bussen naar Cuzco gingen, en dat ik met een shit maatschappij naar een nog kleiner, en nog nuttelozer stadje moest reizen waarvan ik de naam ben vergeten. Maar goed, eenmaal in Cuzco aangekomen kon het allemaal niet meer stuk.

Wat een prachtige, zei het volledig getouristiseerde, stad is dat. Van het centrale plein tot de kleine buitenwijken en de ligging, ik snap wel waarom de Inca´s dit een tijd terug tot hoofdstad hebben gekroond. Ik sliep in een hostel waar het 24/7 feest was, dus helaas ben ik ook niet heel veel verder gekomen dan het eerder genoemde centrale plein en de wijken daaromheen. Uiteraard is de bekroning van een bezoek aan Peru naar Machu Picchu gaan, wat ik uiteraard ook heb gedaan. In eerste instantie wilde ik een twee-daagse tour doen, maar nadat ik een leuk Nederlands meisje had ontmoet en ze me overtuigd had van de 4-daagse Jungle Tour heb ik me daar voor aangemeld. En gelijk kreeg ze. Wat een geweldige ervaring, lopen door de jungle, ziplinen tussen de bergen, warmwaterbronnen en met een hele gezellige groep!

Op de vierde en laatste dag stond dan het bezoek aan Machu Picchu op het programma. Na om 3.30 opgestaan te zijn met een kater, zijn we in een klein groepje om 4 uur de beklimming van Machu Picchu gestart. Ongeveer 4300 treden later, 2500 meter hoger en twee uur verder stonden we er, voor de ingang van Machu Picchu! In de stromende regen, moet ik er helaas bij vertellen.. Om 6.00 gingen de hekken open en konden we naar binnen. De eerste twee uur kregen we een rondleiding, maar daar hebben we niet veel van meegekregen omdat het vooral zoeken was naar een enigsinds droge plek. Na de rondleiding zijn we snel een kopje koffie gaan drinken in een cafe´tje dicht bij, met het vooruitzicht dat we om 10.00 paraat moesten staan om Wayna Picchu te beklimmen. (De berg achter Machu Picchu, met het hoogste punt op 3100 meter) Na al onze moed bij elkaar geschraapt te hebben dan toch maar richting Wayna Picchu, maar gelukkig beloonde de Inca weergod onze goede bedoelingen met het stoppen van de regen! Aangekomen bij de ingang van Wayna begon zelfs de zon door te komen, en een half uur later, toen ik op het hoogste punt van Wayna Picchu stond was het prachtig weer! Een mooier uitzicht kan een mens zich waarschijnlijk niet wensen, en ik ben dan ook 2 uur op de top van Machu Picchu blijven zitten met een paar anderen. Zoals het een man betaamd, ben ik daarna ook weer naar beneden gelopen naar het stadje en vanaf daar gingen we met trein en bus terug naar Cuzco.

Ik verbleef weer in hetzelfde hostel en kerst daar was top! Op de 26ste gingen ik en vijf vrienden richting Bolivia, Copacabana, alwaar we gelijk op de boot stapte naar Isla del Sol (het zonne eiland). Anderhalf uur op de boot, voor 80 eurocent, keurig! Ik had wel gehoord dat Bolivia goedkoop zou zijn, maar ik had niet verwacht dat ik voor een tientje per dag prima in leven kon blijven. Het eiland deed zijn naam eer aan, want het was perfect weer! Elke dag 25 graden met vol zon, en het eiland en Lake Titicaca waren ongelooflijk. We zijn er 2 nachten gebleven, en zijn vandaag met de boot terug gegaan. Deze was ruim 2x zo duur, maar zwemmen was geen optie en dat weten de eigenaren van de boten ook.. Ben toen nog een dagje in Copacabana met een andere Nederlandse jongen waarmee ik reisde gebleven, de rest ging alvast richting La Paz om een hostel te zoeken. Ben ondertussen ook in La Paz aangekomen, en vanavond is het groot feest!

Nou, fijn 2012 allemaal, en ik heb het nog ff nagevraagd aan de Inca´s, de wereld vergaat pas om 20.12.2012, alle tijd dus nog!

Groetjes uit Bolivia!

  • 31 December 2011 - 20:14

    Heleen:

    Hi Karel,
    Oh, wat leuk om je uitgebreide verslag over machu pichu te lezen!! Dat vergeet je nooit meer. Staat op mijn verlanglijstje. Leuk ook je foto's te bekijken. Je bent nu zo'n 6 weken onderweg en al een aardige backpacker geworden. Deze oud & nieuw zul je nooit meer vergeten. Het wordt natuurlijk op deze manier een spetterende start van 2012. Ennuh.......van mij mag de wereld pas vergaan op 30-03-2033-:))). Groetjes vanaf Ameland, Heleen

  • 31 December 2011 - 20:32

    Ruurd:

    mooie foto's karel, van nog mooiere vroege beschaving, gaaf he die Inca cultuur.. Veel plezier en een goed 2012, Ruurd - Terschelling

  • 01 Januari 2012 - 01:46

    Karin Boode:

    He Karel, jij ook een fantastisch 2012 toegewenst!!! Ik had gehoopt dat de Inca's zich vergist hadden, maar we hebben dus nog maar een dag of 350. Die ga ik goed besteden! Jij ook, zo aan je verhaal en foto's te lezen. Te gek dat je dit allemaal doet. Goede reis nog en veel leuke ontmoetingen gewenst!!!

  • 01 Januari 2012 - 08:27

    Marjolijn:

    Wauw, wat prachtig om de foto´s te zien! En wat zalig dat je dit allemaal kan zien, blijf genieten!! xx

  • 01 Januari 2012 - 13:06

    Tia Gert:

    Hoi Karel,
    Feliz Ano Nuevo.
    Wat een enthousiaste verhalen.çIk beleef het weer helemaal, die fantastische ervaring van Macchu Pichu zal ik nooit vergeten
    Maar nu genieten we van de zon op Lanzarote ook leuk.
    Besos y embrasos

  • 01 Januari 2012 - 13:14

    Tio Bernd:

    Je hebt de familie eer hoog gehouden. Ik ben die berg ook op gegaan en heb de zelfde ervaring als jij. Toen ik beven braken de wolken (gelukkig regelde het niet) en had ik een fantastisch uitzicht. Helaas was Tia gertrudis ziek achter gebleven in Agua Calliente zodat ik alleen was. In La Paz (vlakbij) heb je de hoogste skipiste te wereld. Je kan ook met een mountinebike van de berg naar beneden gaan, pas wel op want een kennis van ons in over de kop geslagen. In la paz heb een heel beroemde beldhouwer met een fantastisch huis.
    Geniet, vol op niet met mate.
    Tio bernardo

  • 05 Januari 2012 - 18:37

    Paul Hoenderdos:

    Pobre chico, zomaar hartstikke ziek in Peru. Wat een miserabele ellende. En al helemaal als je ‘t dan ook nog eens zonder de nimmer aflatende zorg en troost van je lieve ouders en zusje moet stellen.

    Maarrrrrrr……… Karel zou Karel natuurlijk niet wezen als ie niet weer op eigen kracht uit dat diepe dal op had weten te krabbelen. Proficiat daarmee. Met die instelling van jou had je trouwens wel 43.000.000 van die Machu Picchu treden aangekund. Dat het tot voorbeeld van menigeen strekken moge!

    Aju, OME Paul

    P.S.: Door de opwelling van het moment en de tomeloze drang mijn reactie direct op deze plek achter te laten verdorie compleet over het hoofd gezien dat het natuurlijk beter ware geweest wanneer ik deze boodschap begonnen was met de beste wensen voor jou en alle Peruaanse jouwen. Vandaar alsnog Karel…… dat het een gezond, succesvol en heel mooi jaar worden mag.


  • 10 Januari 2012 - 13:52

    Jamie:

    Leuk man..!! Kijk je uit met die inca-vrouwtjes, schijnen nog al slopers in bed te zijn ;). Veel plezier nog man!

  • 11 Januari 2012 - 02:43

    Vincent:

    wajooo! ziet er goed uit! chill hem niet te hard! binnekort ff skype

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

03 April 2012

Time flies when you´re having fun

07 Maart 2012

Vamos a la playa

20 Februari 2012

rionee heb je, rioja kan je krijgen

01 Februari 2012

Bolivia

13 Januari 2012

ai se eu te pego
Karel

Actief sinds 31 Okt. 2011
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 25143

Voorgaande reizen:

20 September 2017 - 26 Oktober 2017

Camino de Santiago

11 December 2015 - 20 Juni 2016

Cuba - Colombia - Midden-Amerika

10 November 2011 - 11 April 2012

Zuid-Amerika

Landen bezocht: