rionee heb je, rioja kan je krijgen - Reisverslag uit , van Karel Hoenderdos - WaarBenJij.nu rionee heb je, rioja kan je krijgen - Reisverslag uit , van Karel Hoenderdos - WaarBenJij.nu

rionee heb je, rioja kan je krijgen

Door: karelhoenderdos

Blijf op de hoogte en volg Karel

20 Februari 2012 | ,

De wedstrijd van Boca Juniors was geweldig. Een sfeer niet te vergelijken met Nederland, vak 410 alom. De dag erop de bus gepakt richting Iguazu, het uiterste puntje van Argentinie in het noord-oosten tegen de grens van Paraguay en Brazilie, beroemd om zijn enorme watervallen. Zes-en-twintig uur in de bus mogen zitten, maar gelukkig wel beloond.

De dag voor het bezoek een Duitse jongen ontmoet op het terras s´avonds (overdag was het 40 graden, en s´avonds zakte het tot 25) die diezelfde dag er was geweest maar de volgende dag nog een keer wilde. Hem aangewezen als onze gids, en de ochtend erop zaten we om 10 uur in de bus.

Het bezoek aan het nationale park, en dus de watervallen, was geweldig. Het park ligt voor 2/3 op Argentijns grondgebied (ik mocht dus alleen hier komen) en de rest ligt in Brazilie. In totaal is het een strook van 2,7 km lang met watervallen die tot 85 meter hoog zijn. Kortom, een prachtig gezicht!

Helaas de volgende dag weer 20 uur in de bus, richting Cordobá. In Cordoba niet erg veel gedaan, het was weer erg warm overdag dus de dagen gevuld met in het park luieren en s´avonds op het terras zitten. Verder nog een dagje naar een strandje geweest, en een dag besteed aan het bezoeken van het huis waar Ernesto ´Che´ Guevara op is gegroeid.

Ondertussen alweer klaar gemaakt om de nachtbus richting Mendoza, het wijngebied van Argentinie, te pakken diezelfde avond. Volgende dag uiteraard weer gesloopt, en dus vrij weinig uit kunnen voeren. Gelukkig heeft Mendoza wel een stuk aangenamer klimaat dan de voorgaande Argentijnse steden. Het landschap is ook vrij aantrekkelijk, dus de volgende dag besloten dat ik dat ook wel is vanuit de lucht wilde zien en me ingeschreven om te gaan paraglyden. We werden opgehaald met een auto, en tot het bovenste puntje van de berg gebracht. Een paar duidelijke instructies meegekregen, en toen ik eenmaal goed vastgebonden zat heel hard rennen, de berg af. In totaal 20 minuten in de lucht geweest, maar het leek maar 3 minuten. Echt heel erg gaaf was het!

Sinds Mendoza het wijngebied bij uitstek is, dat 90% van de totale Argentijnse productie in handen heeft, kon ik de mogelijkheid niet aan mij voorbij laten gaan om niet even een paar glazen te drinken. In de morgen de bus genomen naar een stadje dichtbij, en vervolgens een fiets gehuurd en de route gevraagd, samen met twee andere jongens. Bij elke bodega even halt gehouden om een paar wijntjes te proeven, om vervolgens in een nog betere stemming door te gaan naar de volgende, totdat we er om een uurtje of 6 wel klaar mee waren. Gelukkig hadden we diezelfde avond nog een pizza/tequila feest, dus de pret moest eigenlijk nog beginnen. Volgende dag niet al te veel gedaan, omdat de volgende morgen ook weer vroeg de bus richting Santiago, Chili was gereserveerd.

Erg leuk hostel geboekt, in het centrum van de stad. Uiteraard was het ook hier weer lekker weer, dus overdag lekker in de tuin met een Corona´tje, en s´avonds naar de disco. Verder bij de seafood market geweest, waar ik de beste vis heb gegeten die ik ooit heb gehad, en weer lekker in het park gelegen. Ondertussen ook contact weten te leggen met een Chileense wijnboer, die werkt bij een van de vele wijngaarden ten zuiden van Chili. Wordt morgen door hem opgehaald, om vervolgens naar zijn wijngaard te gaan.

• 21 Februari 2012 - 05:06

Marjolijn:

Nou, het is maar goed dat je dat paraglyden nu achteraf had verteld, en geniet maar lekker door! xx

• 21 Februari 2012 - 08:36

Loek Zandee:

Klinkt fantastisch Karel. Watervallen zien er prachtig uit. Geniet!

• 21 Februari 2012 - 10:29

Maarten LA12:

Heel dik karel mooi dat je boca hebt gezien stond je met de jongens van LA12?? geniet er ook van in de mendoza!

• 21 Februari 2012 - 15:45

Tia Gert& Tio Bernd:

Lieve Karel,
    Leuk om weer wat van jouw belevenissen te lezen.
    Geniet nog maar lekker.
    Veel liefs

• 22 Februari 2012 - 14:25

Pauline:

Leuk,leuk,leuk wat jij allemaal meemaakt,
    maar ben je ware al tegengekomen?
    Geniet!

• 24 Februari 2012 - 16:22

Mitchell The Awesome:

vriend klink echt belachelijk vet allemaal erg goed geschreven deze reisverslagen, als je terug bent gaan we maar eens een solicitatie bij 3 op reis voor je reglen